Door: Bureau Andersom – Arthur Frieser en Daisy Oliemeulen

Digitalisering is onontkoombaar, ook op het gebied van verhuur, verkoop en bemiddeling (of juist op dit gebied). Hoe zet je het in en hoe zorg je dat mensen ermee werken; zowel collega’s als klanten? Hoe ga je om met de verandering? Tijdens dit werkatelier inspireerden de trainers ons met voorbeelden uit de praktijk én deelden ze wat nodig is voor succesvolle realisatie en implementatie. Waar en hoe begin je, wat heb je nodig om processen te digitaliseren? Digitalisering als kans voor nog betere dienstverlening voor jouw klanten, of dat nu huurders, kopers, woningzoekenden of collega’s zijn.

Waar staan we?
De stand van zaken rondom digitalisering wordt geïnventariseerd bij de deelnemers aan de hand van twee vragen:
1) We zijn lekker bezig met digitalisering, want:
2) We zijn lekker bezig met digitalisering, maar:

De opbrengst:
We zijn lekker bezig met digitalisering, want:
• WAVP: we gaan werken met valid sign (digitaal ondertekening), dit is de toekomst, levert
tijdwinst op
• WSN: we gaan digitaal archiveren, nieuwe website, ook voor huurders
• De Sleutels: we gaan over op Sharepoint
• Dunavie: je kunt dingen straks makkelijk vinden, milieuvriendelijk
• Rijnhart Wonen: we werken volledig thuis en dat lukt. We chatten sinds kort, bouwen aan
een klantenpanel en klantportaal

We zijn lekker bezig met digitalisering, maar:
• WAVP: het gaat nog niet zo snel, er is nog een slag te slaan, hoe bereik je ouderen?
• WSN: er moeten geen eilandjes gevormd worden (groepen mensen), veel verschillende
systemen, je hebt veel keuzes
• De Sleutels: we werken nog steeds met papieren dossiers en daar willen we van af
• Dunavie: geen afspraken gemaakt hoe, dus je zoekt je rot digitaal. Het gaat nog niet snel
genoeg. Ons werk is soms lastig omdat we met verschillende systemen werken
• Rijnhart Wonen: keuzes rondom huidig ERP maken dat we af en toe op de rem moeten
trappen.

De digitale opbrengst uit de bijeenkomst ‘Werken in de corporatie van de Toekomst’:
Wat betekent dit voor de deelnemer en de corporatie? Olv Karen Moes (manager Wonen Rijnhart) (vragen 1 en 2 samen)
• Nieuwkoop: nog veel te digitaliseren, ook dat huurders zelf veel kunnen realiseren digitaal. Ze vindt dit leuk om te gaan zien & doen, staat er open in. Als we gaan digitaliseren, dan meer tijd voor de klant (vooral bij minder administratie)
• de Sleutels: wij zijn als organisatie goed bezig (op de papieren dossiers na). Digitaal archief is er, volgend jaar over op Sharepoint, nu bezig met Casix, klantportal is er al. Via het klantportal kan er al veel digitaal, maar veel loopt toch via klantenservice. Geeft aan: vanaf 30 jaar is er al moeite om digitaal zaken te regelen (analfabeten, kwetsbare groepen, ouderen).
• Wst Nieuwkoop: kleine corporatie, voelt alsof dat extra lastig is. Staat zelf positief tegenover digitalisering, maar ziet veel klanten die toch aan balie komen. Denkt wel dat de toekomst ligt in digitalisering en ziet voordelen in robotisering.
• Wst Antonius van Padua: we laten soms ons leiden door angst, we moeten ook gewoon gaan doen (dus papier: weggooien). Door meer digitalisering heb je meer tijd om naar de kwetsbaren om te kijken.
• Dunavie: digitalisering loopt. Geeft als advies mee: als je overgaat naar Sharepoint: maak goede afspraken en ga niet te snel (vanuit ervaring). Hierdoor het gevoel dat er meer werk/vertraging is door checks in Sharepoint en ShareworX. Huurders kunnen al lang zelf dingen regelen in klantportaal. Corona heeft hier wel wat zaken in gewijzigd (toch even zelf contact). Digitaal is belangrijk maar het persoonlijke blijft aandacht nodig hebben, neem mensen goed mee.

Wat kunnen we hier gezamenlijk binnen Bloei mee?
• Er kan heel veel, laten we goed kijken wat er bij ons past.
• Als je aan de slag gaat met apps of een huurdersportaal: hou het simpel en laagdrempelig.
Laat huurders zelf testen (bijvoorbeeld via een pizzabijeenkomst)
• Men denkt dat het slim is om als regio hierin samen op te trekken, onder de regie van een
begeleider.
• Men zou graag zien dat dit initiatief van de grond komt om samen aan digitalisering te
werken. De groep stelt zich de vraag: Wat wordt de norm? Digitalisering is nooit het doel!