Ervaringen met stages
Martin van Hoven, medewerker technische dienst bij Stek, was op bezoek bij De Sleutels
Ik ben gisteren bij de Sleutels geweest en het was een leuke ervaring. Het interessante is dat ze veel hoogbouw hebben zonder lift, dus dat is wel een dingetje. Maar het houdt je fit wordt er gezegd.
Wat mij bij de Sleutels opviel was dat de materialen op locatie werden afgeleverd, wat prima is. Daar hoort een strakke planning bij. Het zou fijn zijn als dat bij Stek ook zo zou werken. Het scheelt ruimte en heen en weer gerij. Voor de rest gaat het hetzelfde als bij Stek.
Yvonne Waas – De Sleutels ontving Peter Neuteboom van MeerWonen
Na een korte kennismaking met een kopje koffie zijn Yvonne en Peter de wijk in gegaan.
Peter wilde graag weten hoe het in Leiden is en wat je doet als wijkbeheerder.
En wist je dat er in Leiden bijna dorpen op zich zijn en dat er bijna geen verschillen zijn als in een dorp waar Peter wijkbeheerder is.
En wist je dat we allebei contacten hebben met schoonmakers , tuinmannen, VVE’s enz.
En wist je dat er een grote overeenkomst is van klachten.
En dat we allebei een netwerk hebben van verschillende partijen en dat je niet zonder dit netwerk kan werken.
En dat we vader Ali bezocht hebben die ons vertelde wat hij betekend voor de wijk.
En dat we deze sleutel figuren heel belangrijk zijn voor een wijk.
En dat we deze dag veel geleerd hebben van elkaar en dat Yvonne nog een keer bij Peter op bezoek wil om te kijken hoe het nu bij hem werkt als wijkbeheerder.
Het regende en regende maar dat het een TOP DAG WAS !!!!!!!
Peter Neuteboom, wijkbeheerder bij MeerWonen.
Een korte samenvatting van mijn BLOEI dag. Het is lastig vergelijken een dorp of een stad qua wijkbeheer.
Wat is je opgevallen?
Bij een kleinere corporatie zijn doe je meer taken. Bij een grotere corporatie zijn het gespecialiseerde afdelingen.
De nadruk ligt bij MeerWonen meer op de huurders en hun problematieken. Bij de Sleutels ligt de nadruk meer op technische aspecten van complexen.
Heb je inzichten kunnen geven over hoe jullie bepaalde zaken aanpakken?
De manier van het volgen van de schoonmaak van onze complexen gaat De Sleutels ook onderzoeken. Wij werken bij MeerWonen succesvol met een online applicatie om de schoonmaakprocessen te volgen.
Kortom, was het een ‘vruchtbare dag’?
Het was een zeer vruchtbare dag met veel herkenning. Maar toch ben ik blij dat ik bij een kleinere corporatie werk.
Jolanda Kerkvliet, directiesecretaresse Habeko.
Ik heb een leuke en nuttige stage gehad bij MeerWonen. Eerst heb ik een gesprek gehad met Hélène van Vuuren die samen met een collega verantwoordelijk is voor de communicatie. We hebben ervaringen uitgewisseld over onze communicatie uitingen. Wat ik graag van haar wilde weten is hoe MeerWonen communiceert met belanghouders. Ik heb daar goede tips voor gekregen. Ook gaan we ideeën uitwisselen voor het organiseren van een leuke, actieve belanghoudersbijeenkomst. Later sloot Melanie Klinkenberg aan. Zij is verantwoordelijk voor de AVG binnen MeerWonen. Het was heel nuttig voor mij om te horen hij zij het onderwerp privacy actueel houdt bij haar collega’s. Ook wij gaan informatie uitwisselen. Samengevat: een stage? Altijd doen!
Conny Noordman, medewerker Klantenservice, is op bezoek geweest bij Stek en MeerWonen.
Waarom wilde je graag stage lopen bij Stek én MeerWonen?
“Ik wilde graag naar Stek, omdat zij met hetzelfde huursysteem (Itris VP) werken én omdat zij de telefooncentrale hebben die wij misschien ook gaan aanschaffen. Het was interessant om deze manier van werken live te zien. Mijn vraag aan hen was uiteraard of deze manier van werken hen bevalt. Zij zijn er al helemaal aan gewend. Er kunnen rapporten worden uitgedraaid over van alles. Meeluisterend met gesprekken valt op dat elke corporatie zijn eigen manier van werken heeft. En dat is leerzaam”.
En wat was het doel van je bezoek aan MeerWonen?
“Bij MeerWonen wilde ik het geheim van de A-status ontdekken. Rijnhart Wonen heeft op klanttevredenheid een B-status en ons doel is om zo spoedig mogelijk ook die A-status te behalen. Groot verschil met Rijnhart Wonen is dat MeerWonen een eigen onderhoudsdienst heeft. Wij werken met twee vaste aannemers. Beide corporaties voeren onderzoeken uit om de klanttevredenheid te meten. Het geheim van de A-status heb ik niet echt kunnen ontdekken.”
Raad je het collega’s aan om eens een ochtend/dag mee te lopen bij een andere corporatie?
“Ik raad collega’s zeker aan om eens bij een andere corporatie stage te lopen. Het is verfrissend en het opent de ogen.”
Hélène van Vuuren, adviseur communicatie en pr bij MeerWonen, heeft een kijkje genomen in de keuken van Dunavie.
Het was een leuke en leerzame ochtend. Ik had van te voren al met de communicatie adviseur van Dunavie afgestemd wat ik graag met haar wilde bespreken. We hebben bijvoorbeeld specifieke communicatieactiviteiten voor de doelgroepen van de corporatie doorgenomen, welke online kanalen ingezet worden bij Dunavie en op welke manier. Ook de communicatie rond de AVG is kort aan bod gekomen. Daarover kon zij mij niet veel vertellen, maar ze heeft me wel doorverwezen naar een andere collega binnen Dunavie. Wederzijds hebben we er veel van opgestoken en ik raad het iedereen aan. Sowieso vind ik het prettig om wat meer vakgenoten in deze regio te leren kennen.